torsdag 31 december 2009

Slut på 2009, äntligen dags för 2010!

.
Årets sista dag. I alla tidningar och på TV är det tillbakablickar, sammanfattningar av året som gått. För egen del hoppar jag gärna över det. Det här året har varit rätt jobbigt emellanåt och från september och framåt rätt så rejält pissigt. Ägnar mig heller att se med tillförsikt fram emot 2010!

Alla som känner mig hyfsat väl vet att nyårsafton inte är någon favorit hos mig. Det görs så otroligt stort, det ska planeras fester som måste bli något utöver det vanliga, det ska vara 9-rätters middagar och blåsor till klänningar och äkta champagne och smällare och f-n vet allt. Många kan heller inte bestämma sig för vad de ska göra för det ska väntas på den perfekta festen. Jag har inget emot att gå på fest, missförstå mig inte, men ibland känns det så påtvingat just för att det är nyår. Ingen (eller väldigt få) skulle komma på tanken på en sådan fest en trist helg i oktober, och ta en avslappnad middag i goda vänners lag på nyårsafton. Henry känner, tack och lov, ungefär som jag och förra året ville vi vara hemma, fira första nyårsafton i huset på tu man hand. Många verkade inte förstå att vi faktiskt valt detta, att vi ville sitta själva och att vi inte gjorde det för att vi inte hade nån fest att gå till. Vi käkade, klädda i myskläder, god mat och stod sen på balkongen och såg fyrverkerierna över stan. Antar att jag har liknande känslor för nyår som många har för julen, att det blir för mycket måste och för lite vad man verkligen vill.

I Himmelriket-redaktionen har vi sedan ett par veckor tillbaks gjort diverse tillbakablicar på Året som gått och även på decenniet som gått. Svårt, särskilt när man som jag har guldfiskminne vad gäller detaljer kring gamla matcher, men samtidigt en liten möjlighet till nostalgi och eftertanke. Jag har kommit fram till att det jag tycker varit jobbigt med mitt kära MFF de senaste åren är frustrationen och hopplösheten, att den gamla kaxigheten är borta, den där känslan av att vi kan slå vem som helst. Jag kräver inte SM-guld år efter år. Men jag vill i alla fall kunna hoppas och drömma om SM-guld varje år. Jag vill tro på att MFF ska kunna vinna alla matcher, även om det såklart inte är rimligt att de gör det. Jag vill inte redan tidigt på säsongen behöva tänka: "Nåja, bara vi kommer bland de fyra bästa är det väl ok". Jag vill inte redan innan matchstart mot lag som BP och Gefle vara orolig för att vi ska förlora.

Detta blev kanske ett rörigt inlägg men så får det vara. Jag ska inte gå tillbaks och läsa och ändra. Alla texter jag skriver tar normalt sett en evighet eftersom jag läser och ändrar och läser om och ändrar igen till förbannelse. Lite för tidskrävande ibland när det är saker som ska upp på Himmelriket. Nu avger jag inte nyårslöften men det kan ju vara en strävan för det nya året i alla fall, att vara nöjd med det jag skriver utan att läsa om det 28 gånger.

Gott slut alla goa vänner och Gott nytt år!
Hoppas vi alla får ett riktigt bra 2010!

2 kommentarer:

Erik sa...

Gott Nytt År Åsa!
Håller med om din nyårsanalys. Det är alldeles för höga förväntningar från så många håll. Det är bättre att bara softa och inte göra så stor affär av det. Vi ses 2010!

Annas ad lib sa...

så sant. så sant!
Bort med det gamla och in med det nya och så hoppas vi på ett mycket bättre 2010. Gott Nytt År vännen, hälsa Henry! Kram!