måndag 14 december 2009

Ett stort o varmt välkommen till julen!

Ända sedan jag var liten har jag älskat julen och det mesta som har med den att göra. Men sällan har jag längtat så länge efter "jullovet" som iår. Det är en underbar tanke att det kommer hela 18 dagar i rad då jag inte ska vara på min arbetsplats överhuvudtaget! Fantastiskt. bara 4 dagar kvar...

Julfirandet brukar vara riktigt mysigt i vår familj. Lillejulafton är en av de viktigaste dagarna. Då kommer Tove med familj hem till Hjärup, det dricks glögg och äts pepparkakor i väntan på att julskinkan ska bli klar. Jag har bakat papperkakor iår också, självklart är en hel del av del i form av flodhästar. Vem har sagt att man måste vara helt traditionell för att man älskar julen? Sen äts det varm, nylagad julskinka tills magarna står ut som ballonger. Iår blir det extra mysigt, första julen för både Emil och Ludde - två underbara små individer som är så viktiga för mig när livet i övrigt känns lite tungt.
Julafton firas iår med Henrys familj - en härligt kaos av barn, mängder av julklappar och ännu större mängder av mat. Innan jag träffade Henry så hade vi i många år firat jul bara mina föräldrar, min bror och jag. Första julen hos Nilsson blev en väldig kontrast, men det är härligt att se barnen och deras förväntan kring allt som ska hända. Det jag saknar är att inte få åka iväg och "tomta" med pappa. Det är också en mångårig tradition, vi åker iväg och är tomtar hos familjer där barnen (och i vissa fall även föräldrarna) inte har en aning om vem vi är. I den ena familjen har barnen nästan hunnit bli vuxna nu, men det spelar ingen roll, de vill ändå att vi kommer. På juldagen är det dags att fira julafton med min familj. Här är det lugn som gäller, mycket mat även här, efter julklappsutdelningen avslutas kvällen med kortspel - "hongaröv".

Jag är klar med de mesta förberedelserna inför julen. Pepparkakorna är bakade, köttbullar o leverpastej är gjorda, nästan alla julklappar är inhandlade, huset är pyntat och idag läggs de flesta av julkorten i kuvert för att skickas. Det jag inte är klar med, och som egentligen aldig blir klart, är mitt julpyssel. Men jag har tänkt mig att julpyssla även under julledigheten, säkert både före och efter jul. För blir en tomte inte klar innan jul iår så kan den ju användas nästa år. Tomteduken nedan tog lååång tid att sy (man ser bara knappt halva på bilden), den var egentligen tänkt att bli klar förra julen men fick ha sin premiär iår istället.
Nu har det ju, för att höja julstämningen ännu mer, till och med dykt upp lite snö, åtminstone här i Eslöv. Vågar man hoppas på att den ligger kvar till jul?

Trots att jag är lite dålig på att uppdatera här på bloggen räknar jag väl med att hinna skriva lite till innan jul, men vill ändå passa på att önska er som läser här en riktigt mysig jul och ett gott nytt år!
.

2 kommentarer:

Kristina sa...

Hej Vännen! Ser fram emot andra sidan jul också när vi ska gå och kolla basket: läääääääääängtar!!!! Stor kram: Kristina

Lotta sa...

Åh..du beskriver julfirandet så mysigt och levande att jag nästan ..men bara nästan blir avundsjuk! Jag jobbar i vanlig ordning på julafton, båda ungarna på annat håll och det känns väldigt lite juligt. Men det är ok! :)