torsdag 17 december 2009

Va? Snö? Oj?

Det är bara att inse, vi skåningar är inte så vana vid det här underliga vita som nu finns överallt på marken. Det är likadant varje år - när den första snön kommer så får vi en chock! Tågen står stilla, det blir kaos på vägarna och det enda folk pratar om är snön. Nu i Facebook tider märks det också genom var och varannan status lyder: "det snöar", "det är vitt utanför fönstret" osv. Ja, och vissa skriver t.o.m. blogginlägg om snö ;-)

Det är kanske inte så konstigt egentligen. För hur ofta har vi egentligen snö flera dagar i sträck? För det mesta när det snöat de senaste åren har det smält bort på ett kick, det vita har snabbt blivit grått och man har sett desperata barn åka pulka i backarna på nån slags snöslask blandad lera.

Men nu verkar det faktiskt som om snön är här för att stanna ett tag. De flesta vädersajter på nätet lovar flera dagar med minusgrader - här i Eslöv ska det tydligen gå ner till minus 13 grader senare i veckan! Galet! Jag vet att det är många som inte gillar snön och visst kan jag väl förstå dem. Det blir krångligare att ta sig fram på vägarna, särskilt om man bor lite mer svårtillgängligt, det är jobbigt för dem som har svårt att gå, osv osv. Men jag njuter just nu! När jag var ute och tog "snöbilderna" på huset fick jag pulsa fram genom snön och det knarrade så där mysigt under fötterna som det gör när det är riktigt kallt. När solen titade fram gnistrade det som diamanter i snön, och allt ser så ljust och vackert ut i snötäcket. På dagiset intill vårt hus springer ungarna omkring toklyckliga och kastar snöboll, bygger snögubbar och pulkorna är framme. Jodå, jag kommer säkert också att svära lite när tågen blir försenade på väg hem från jobb inatt, eller när jag måste ut och skotta igen fast jag gjort det bara nån timme tidigare. Men då ska jag verkligen försöka minnas den här känslan, komma ihåg knarret under skorna, glittret i snön och barnens skratt.

I'm dreaming of a white Christmas!!

Inga kommentarer: