måndag 12 september 2011

Jakten på den "Förbjudna" tummen

Oskar har haft napp redan från andra dygnet, mycket beroende på att han hade ett sånt enormt sugbehov att han höll på att suga sönder mig direkt på BB. Vi gav honom nappen för att jag skulle få någon som helst paus från ammandet, annars hade han nog kunnat ligga vid bröstet dygnet runt. Men tanken är att nappen ska fungera som tröst och inte sitta i dygnet runt.

Något som vi velat undvika däremot är sugande på tummen. Det känns helt enkelt svårare att vänja honom av med när den dagen kommer, svårare att ha koll på. Han har, redan från början, gjort några tappra försök att hitta tummen men har bara lyckats ett par gånger, oftast har hn haft tummen inklämd i den knutna handen. De senaste två veckorna har han börjat suga mer och mer på händerna, han har kört in nästan hela handen i munnen, men fortfarande inte fått kläm på var den där lilla tummen håller hus.

Men så idag när mamma och jag gick med honom i vagnen så gick det upp ett ljus för honom och plötsligt slank tummen in i munnen. Jag plockade ut handen och gav honom nappen. Två sekunder senare slog han ut nappen och lyckades pilla in tummen igen. Så höll vi på ett antal gånger innan jag gav upp för stunden och lät honom sutta lite, vad ska man göra? Än så länge är det på en ganska lugn nivå, han ligger inte med tummen i munnen hela tiden så vi får väl avvakta och se. Blev också påmind om att vi faktiskt fick se honom suga på tummen redan i magen när vi var på 3D ultraljud så han hade ju vanan innan vi kunde påverka honom.

Det går inte att komma ifrån att det ser ganska sött ut eller hur? :-)


Inga kommentarer: