onsdag 1 juni 2011

Irriterad och trött...

Detta är inte nån bra dag så här långt... Är trött, sur och grinig så den som inte vill läsa sådant ombedes hoppa över detta inlägg!

Skulle på ultraljud i Lund idag som en del av den studie vi ställt upp på att medverka i. Gav mig iväg hemifrån vid halv nio, det tar ett tag nu att traska till stationen och ville inte chansa på att tågen ska vara helt i tid så det blev ett hyfsat tidigt tåg. Väl framme i Lund blev det buss till sjukhuset och jag var framme i god tid och satte mig och väntade.

Hade tid klockan 10, strax efter 10 börjde dock svanskotan protestera mot att sitta så jag började vanka lite av och an i korridoren. Såg inte till den barnmorska som har hand om studien men eftersom hon forskar så har hon inte så mycket "vanliga" patienter så jag tänkte inte så mycket på det. Vid halv elva började jag blir lite trött på det hela och försökte hitta nån att fråga - ingen sekreterare fanns dock på plats. Strax därefter haffade jag en annan barnmorska som tog min mapp och skulle gå och undersöka det hela.

Det visade sig att hon som gör studien hade fått migränanfall och var hemma. Antingen hade hon inte meddelat övriga eller så hade de bara inte brytt sig om att meddela mig. (De här "studie-tiderna" ligger tydligen lite utanför deras vanliga schema.). En jättesöt barnmorska som vi varit hos innan bad om ursäkt och gick med mig in till sekreteraren för att kolla angående ny tid. Hon frågade också de andra om de inte kunde göra en tillväxtkoll på knoddis när jag nu ändå var där men det hade tydligen hon som gör studien sagt att hon inte ville, det skulle hon göra själv när jag kom dit på ny tid. Medan de (2 sekreterare) irriterat letade efter nån ny tid frågade den snälla bm om det fanns möjlighet för dem att ge mig ersättning för resan till o från Eslöv (vilket jag i och för sig inte tänkt begära). Surpuppesekreteraren svarade då att det fick jag vända mig till Skånetrafiken om. Jag påpekade att Skånetrafiken knappast bryr sig om att de på ultraljudavdelningen strulat med mina tider men hon snäste bara tillbaks att det var dit jag får vända mig.

De lyckades, efter många om och men, hitta en tid men den krockade med mitt nästa barnmorskebesök. Ännu mer irriterad letade surpuppan fram en annan tid och mer eller mindre slängde till mig lappen med tiden. Ingen ursäkt, ingen vänlig min, hon betedde sig bara som om jag var till enormt stort besvär. När jag skrivit färdigt det här inlägget ska jag ringa till min barnmorska och kolla om hon vill att gör det här extra ultraljudet med tanke på knoddis storlek, spelar det ingen roll så ska jag ringa tillbaks och be dem stoppa upp sin tid nånstans! Det är ju för deras skull och för deras studie som jag åker in extra - även om det nu är något som vi själva också tyckt att vi fått något ut av.

När jag så skulle resa hem vägrade busschauffören lösa biljett hela vägen till Eslöv utan tog bara inom stan. Det brukar inte vara något problem eftersom summan för resan inom stan dras av när man löser biljett vidare. Men så inte idag utan maskinen hävdade bestämt att jag inte hade tillräckligt med pengar på kortet. Då hade jag redan missat ett tåg för att köa och få reda på detta. Gick till Skånetrafiken men där var det jätteköer. Stressade tillbaks till maskinen för att lösa biljett med vanligt bankkort, halvsprang sen och hann med nästa tåg nätt och jämt. Min kropp tycker inte alls om mig efter dessa strapatser vill jag lova! Fötterna värker, fogar både här och där värker och knoddis fick ett nytt sparkanfall.

Hoppas i alla fall på bättre avslutning på dagen. Ann kommer hit med fika i eftermiddag, ska bli supermysigt!

Inga kommentarer: