tisdag 9 mars 2010

Ung veteran med attityd

Guillermo "Guille (Gische)" Molins är en av MFF:s veteraner trots att han bara är 21 år gammal. Har länge tyckt att han verkar vara en skön kille med go attityd och den känslan förstärktes när jag läste intervjun med honom i bilagan "Avspark" som kom tillsammans med Sydsvenskan häromdagen. Blev alldeles varm i hjärtat när jag läste en del av vad Guille säger och kände direkt ett sug att se fotboll! I förra årets U21 slutspel gjorde Guille ett fantastiskt inhopp i semifinalen och var en av de stora anledningarna till att det svenska laget vände sitt underläge. Men när det var dags att slå den avgörande straffen missade Guille, ett scenario som skulle kunna knäcka vilken ung spelare som helst men så här säger han nu om det hela:
Jag var helt förstöd över det några veckor men sen tänkte jag: här avgörs min karriär. Ska jag böla över detta resten av mitt liv eller ska jag ta nya steg? Nu är jag glad att jag tog ansvaret, och slog straffen. Där växte jag som person.

I intervjun pratar han också en del om hur han utvecklats som kantspelare. Under 2008 när Guille började bli bofast i A-laget tyckte jag att hans spel var alldeles för enahanda. Han gick alltid på utsidan om sin spelare, försökte ta sig ner till kortlinjen och slå inlägg. I början lyckades han ofta, men efter en tid hade motståndarna lärt sig detta och han miste allt oftare bollen. Just detta berättar han också själv om, hur han fått större frihet i sitt spel från tränarhåll och hur han lärt sig komma tillrätta som mittfältare och sätta sin egen prägel på spelet. Nu längtar inte längre till forwardsplatsen utan drömmer om att slå perfekta målgivande passningar.

Men det härligaste är ändå attityden. Mina favoritspelare har sällan varit finlirare, utan gärna de som smäller på lite extra när det behövs, som inte viker ner sig och som motståndarna gärna får vara lite rädda för. Nedanstående citat gör att Guille växer i mina ögon. När han berättar om hur det var att ta steget upp till A-laget menar han att det var tuffare än det var nu, vilket såklart kunde vara jobbigt för en ung spelare. Å andra sidan var de tuffare mot motståndarna också, och det tycker jag saknas idag. Jag vill känna att om jag blir nersparkad kommer Agon eller nån annan att kötta ner den som gjorde det... att man gör det för varann. Vi behöver bli lite elakare.

Hoppas på stora framgångar för denne unge man!

Inga kommentarer: