onsdag 24 mars 2010

Himmelsblå dominans!

Kanske blev spelarna peppade av den härliga inramningen (trots att vi var "bara" knappt 14000 på läktaren igår), kanske är MFF bara riktigt bra på hemmapremiärer på Swedbank Stadion, men kanske - ett härligt, spännande kanske - är MFF faktiskt så här bra iår! En sak är säker, kan man fortsätta på samma sätt som igår så kan det bli en riktigt rolig säsong!

I inledningen av första halvlek kändes det lite trögt. Örebro visade att de inte tänkte ställa upp någon köttmur till försvar utan gärna bjöd upp till spel. Tålamod har aldrig varit MFF-publikens starka sida och redan efter 06.42 stod en herre ett par rader framför oss och vrålade om att laget måste skärpa sig. Men så sakta men säkert började MFF hitta rätt i spelet, man tog rätt löpningar och tajmingen i passningarna satt. Efter 20 minuter visade Agon att han inte tänker acceptera benämningen supersub längre - på framspelning av Durmaz och Larsson stänkte han in 1-0 och flagghavet böljade igen på Stadion. Målet verkade ge laget en riktig kick och man dominerade nu helt under en period, och knappa 10 minuter efter Agons första mål var det dags igen. Daniel Larsson tog återigen rollen som framspelare och Agon satte ytterligare en boll i maskorna bakom Alvbåge.

I panelen förra veckan sa jag något jag antar att jag kommer att få äta upp nu: "Jag tycker inte att Agon och Daniel Larsson är ett bra anfallspar". Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag har gärna fel i mina uttalanden om laget och spelarna så länge det är åt det positiva hållet. Om någon lyfter sig och överträffar mina förväntningar så: Go ahead, ingen prestige från min sida. Agon och Larsson hittar varandra mycket bättre än jag trodde de skulle göra. Jag tycker fortfarande (en dåres envishet?) att vi tappar vissa dimensioner i spelet utan Eddie och även om Daniel Larsson spelade fram till flera fina lägen igår så tycker jag att han kommer bort lite bredvid Agon. MEN: Vilket fantastiskt läge att ha ett rejält sparkapital på bänken! När nu Agon-Larsson kombinationen också funkar har vi plötsligt, när alla är friska, flera anfallskombinationer att välja på, och vi kan anpassa vår uppställning efter motståndarna om så önskas. Dessutom behöver vi inte vara så sårbara för skador och avstängningar. Inom kort lär vi också ha Rick Kruys och Miljan tillgängliga och förhoppningsvis snart också Ricardinho. Känns skönt!

I andra halvlek fortsatte MFF att dominera och det är länge, länge sedan jag sett laget spela så här bra över hela banan. Danne /Sudic funkade återigen bra ihop - för de fick en del att göra, ÖSK ska ha all heder av att de faktiskt aldrig gav upp utan försökte komma igen hela matchen. Durmaz hade lekstuga på kanten och Guille var också spelhumör. MFF skapade chans på chans och till slut fick man utdelning - Guille satt dit 3.an efter ett härligt litet dribblingsnummer. Det gavs också ett utmärkt läge till ett fjärde mål, men tyvärr var Wiltons straff allt annat än bra. Jag tyckte riktigt synd om Wilton där, han har verkligen lyft sig denna säsongen, spelar mycket mer för laget än sig själv och det syns att han vill så mycket. Jag hoppas att han inte tar straffmissen på fel sätt utan fortsätter att jobba som i de här två första matcherna, då kommer det att lossna för honom.

Det var verkligen en härlig kväll! Fantastisk inramning, jättebra spel och pappsen och jag gillade våra nya platser, en bit högre upp och längre in mot mitten än tidigare. Enda nackdelen är att vi sitter ytterst på en rad och att folk av någon jävla anledning måste resa sig och gå ut ett par minuter innan pausvilan istället för att se klart halvleken. Vi får försöka uppfostra dem under säsongens gång. Kvällen avslutades med klassisk "en öl" på Möllan tillsammans med underbara Anna som snart äntligen flyttar tillbaks till Malmö igen. Ska snart in o träffa henne på stan - då får vi leta upp en Sydsvenskan eftersom vi tydligen är med på en liten "eftermatchintervju" där i malmöupplagan.

1 kommentar:

Annas ad lib sa...

Åh så bra skrivet! Jag håller verkligen med dig om irritationsmomentet när alla bara m å s t e gå innan halvlek är slut. Ohyffs! Längtar efter ännu en öl. Snart! =) kram fina.