onsdag 24 mars 2010

Stum av beundran!

Igår var det dags för himmapremiär för MFF. Inför matchen har det inte pratats så mycket om matchen utan mest om det mäktiga Tifo som skulle presenteras. Har förstått på kommentarer jag läst på Himmelriket att en del var besvikna och trodde det skulle vara med spektakulärt eftersom man lagt ner så mycket pengar på det. Jag håller absolut inte med - jag tyckte det jättevackert, perfekt som 100års firande, och, för att använda min vän Annas uttryck från TV-intervjun: Mäktigt! Först jätte-tygstycket som täckte hela ståplats med den enkla texten "Hundra år" innan spelarna lämnade planen efter uppvärmningen. Sen banderollen som löpte längs hela Swedbank Stadion med namnen på dem som grundade MFF för 100år sedan. Och sen, när spelarna är på väg in på plan: Ytterligare en gång täcks hela ståplats sektionen, nu av en bild på restaurangen där klubben bildades och runt hela stadion viftas det med 10 000 (!) flaggor, allt till ljudet av vår pampiga hymn! Jag tyckte det var så läckert! Tänk så otroligt liten man måste känna sig som ÖSK:are på väg in på plan i det läget, när man tittar bort på sin klack på ett par dussin personer.

Kanske är det allt hype inför Tifot som gjorde att en del blev besvikna, kanske hade de väntat sig något helt annat. Men i mina ögon var det, precis som sig bör en sån här dag: fokus på historien, det var värdigt samtidigt som det var pampigt och storslaget. Jag beundrar verkligen killarna (finns väl inte så många tjejer med vad jag förstår) som lägger ner så mycket arbete och kärlek för MFF! Hade fickan full med pengar som jag tänkt stoppa i en av era bössor, men förstår att det inte riktigt fanns tid för insamling denna gång. Ni får dem på nästa match istället.Min kamera är ingen hit, och ovanpå det är jag ingen bra fotograf, men ett par bilder blev det i alla fall. Fler, garanterat bättre bilder, tagna av min bror kommer ni att hitta senare idag på Himmelriket (länk finns här på bloggen för er som inte hittar dit)

Inga kommentarer: