tisdag 9 mars 2010

Mindre än en vecka kvar!

Nu börjar den allsvenska premiären närma sig och självklart snurrar den här tösens tankar nu en hel del kring Malmö FF. Hatar att tippa hur tabellen ska se ut när säsongen är slut - det är alltid en hård fight mellan hjärta och hjärna. Sen har jag också sett alltför lite av laget på försäsongen för att känna mig säker på vad jag tror, och så är det ju onekligen en speciell situation iår med så tidig start och med två hela månaders uppehåll i sommar. Supersvårt att tippa något. Men jag känner mig övertygad om att vi iår inte kommer att ha det så trögt som vi haft under några säsonger, jag tror verkligen att vi kommer att vara med och fightas där uppe i toppen. Sen hoppas jag såklart att vi ska kunna nå hela vägen, men jag vågar inte riktigt tro på det. Kanske är det de senaste årens besvikelser som satt sina spår.

Varför är jag då ändå ganska optimistisk? Det finns olika anledningar, ett par av dem är:
Rolle-Gren blir till bara Rolle: Utifrån vad jag hört av folk som befunnit sig närmare laget än jag så har Rolle vuxit en hel del sedan hans Gren försvann, han visar en helt annan pondus. Att jag inte själv var så förtjust i Gren ska väl inte spela så stor roll, men rykten gör gällande att inte heller spelarna var toppförtjusta i honom.
Erfarenhet: Vi har en ung trupp, flera av dem som redan i fjol fick ta stort ansvar är bara runt tjugo år. Unga spelare pendlar ofta mellan höga berg och djupa dalar. Nu har de samlat på sig ett års erfarenhet och bör ha mer att vissa.
Lugn: Förra säsongen var det väldigt mycket turbulens kring klubben, massor av spekulationer och krav på avgångar till höger och vänster. Nu är årsmötet avklarat, nya personer har tillkommit och förhoppnignsvis får vi nu till största delen koncentrera oss på det som är väsentligt, dvs fotboll!
Attityd: Vår nye assisterande tränare försörsöker intala spelarna att vi kan slå precis vilket lag som helst, Rolle tippar oss som allsvenska segrare på upptakten och Guille pratar i en intervju om att "Vi måste bli elakare". Det liknar den känsla och inställning som fanns förr och som för mig hänger ihop med Malmö FF. Uttryck som: "Vi mot dom", "Guld tar man silver får man" och övertygelsen innan matchstart att: "Det här tar vi!". Det är MFF!!!

Inga kommentarer: