måndag 15 augusti 2011

Utvecklingen fortsätter

Det händer saker hela tiden med den här lille mannen som imorgon blir 7 veckor gammal. I fredags fick jag mitt första leende och det gick rakt in i hjärtat, tror till och med det kom en liten tår i ögonvrån. Visst har han smålett och sett nöjd ut innan men här låg han och tittade mig rakt in i ögonen och fyrade sen av ett praktfullt leende som varade nån sekund. Obeskrivligt underbart! Har försökt fånga på bild när han ligger och småler men inte lyckats ännu. Men mycket bilder blir det! Som förälder tycker man ju att det mesta han gör är helt underbart och bara måste förevigas. :-) Fast något som inte är underbart just nu är nätterna. Just som han börjat äta lite mer sällan så börjar han vara vaken av andra anledningar. Vår lille prins har lite problem med sin mage nattetid. Normalt sett har han inga som helst problem att göra sig av med det han ätit, tvärtom så går det åt så mycket blöjor att vi nästan borde söka sponsring av nån av blöjjättarna. Men på natten händer det ingenting och han vaknar framåt morgonen med magknip och ligger och kämpar som en tok för att lyckas klämma ur sig något. Eller framåt morgonen... De senaste dagarna har kl 04.30 bytts mot kl 02... Det blir en hel del massage, ibland amning och annan hjälp innan han lyckas slappna av. Jag tycker jättesynd om honom och man känner sig rätt hjälplös när man ser honom ligga och kämpa. Lite, lite synd om mig själv tycker jag också. Även utan magproblemen var sömn en bristvara och nu börjar jag känna mig rätt sliten och jag ser också på bilder att jag har klädsamma påsar under ögonen. Förhoppningsvis rättar det till sig snart, på BVC trodde de att det kunde bero på att magen inte vant sig vid att han äter mer sällan på natten.

På onsdag börjar Henry semester och det ska bli mysigt att få umgås hela familjen Flykt under flera veckor. Det blir skönt att vara två på dagarna så man får händerna lediga ibland till att göra nytta. Nu börjar det i och för sig att bättra sig även på den fronten. De senaste dagarna har Oskar, om han inte är för trött, kunnat roa sig själv korta stunder i babygymmet, babysiter eller i vaggan. Där ligger han just nu och låter därmed sin mor uppdatera bloggen, ett bra sätt inte bara att hålla vänner och bekanta uppdaterade om vad som händer utan även något vi själva kan titta tillbaks på och se vad som hänt. Har blivit tipsad om att föra dagbok eftersom dagar och veckor försvinner på något sätt samman i en mysig dimma så här i början av föräldraskapet och det här får vara min variant. Nu börjar min lille goding knorra ytterst missnöjt i sovrummet, han tycker väl att han varit övergiven tillräckligt länge, så det får räcka med uppdatering för denna gång.



Inga kommentarer: