onsdag 11 maj 2011

5 veckor kvar

Ja, om han håller tidtabellen alltså, den lille busen därinne.

Det känns att det börjar komma närmre nu BF (dvs det beräknade födelsedatumet). Fingrar och tår har börjat svullna, det gör småont både här och var kring magen så fort jag aktiverar mig, flåsar som bara den bara av att gå upp för trappan, får sammandragningar vid minsta promenix och det börjar bli trångt om plats i magen nu - knoddis buffar så fort jag sätter / läger mig i en ställning som trycker ihop magen minsta lilla. Missförstå mig inte - det är verkligen små krämpor som jag gärna tar med tanke på vad som väntar, men det börjar onekligen bli betydligt tyngre nu av naturliga skäl.

Här hemma förbereds det en del för knoddis ankomst. Vagn har vi haft ett bra tag nu, vi har en hel del kläder redan - mycket har vi fått och sen har vi kompletterat lite. Vill inte köpa för mycket i de små storlekarna - man vet ju inte hur länge han kan ha det. Idag hittade vi ett enkelt billigt skötbord till badkaret på Erikshjälpen som definitivt verkar vara värt att testa. Vi har också inhandlat skötbord på Blocket som är en kombinerad bokhylla/skötbord så att den kan användas även efter att blöjbytetiden är över. Nu blir det till att måla spjälsängen vit så det passar ihop lite mer - det är mitt nästa projekt. Vi hade en massa gamla enkelsängslakan liggand esom i stort sett aldrig används så jag har passat på att sy lite lakan, påslakan och örngott till spjälsäng/vagga/barnvagn och även ett enkelt "väggskydd" till vaggan. Det kanske kan tyckas överdrivet att både ha en spjälsäng och en vagga. Men vaggan är min mormors, den låg hon i som nyfödd och det vore mysigt om den kom till sin rätta användning igen (har haft gamla gosedjur i den nu). Sen vet man ju inteom han kommer att vilja ligga där men vi gör ett försök. Spjälsängen har vi som sagt fått och den kan man ju använda betydligt längre. Eftersom vi fått en hel del saker och dessutom inhandlat det mesta i övrigt billigt på Blocket, Erikshjälpen och Gekås så kan man ju kosta på sig att ha detta dubbelt även om det inte kanske inte kommer att användas supermycket.

Med tanke på att ett barn inte anses som för tidigt fött om det kommer 3 veckor innan BF så känns det som om det är dags att börja förbereda BB-väskan. Vi har också lagat rätt mycket mat så att det finns färdigt i frysen - känns som att laga mat till sig själv inte kommer att vara Prio1 första tiden...

Annars tar vi det rätt lugnt, läser lite i olika barnböcker för att vara så förberedd som det går men tror det är omöjligt att förbereda sig fullt ut för en förlossning. Man har ju ingen aning om hur det kommer att avlöpa, tex hur lång tid det kommer att ta, hur ont det kommer att göra, eller ens när det kommer att bli. Min filosofi är att om kvinnor har klarat detta i alla tider gör jag det också. Jag kommer att vara i goda händer på ett sjukhus med Henry vid min sida. Resten får ge sig efter hand.

Börjar bli riktigt nyfiken på den lille killen därinne och på hur livet kommer att utvecklas när han kommit till världen. Tiden går fort nu, men just nu tycker jag ändå att den kunde gå liiiite fortare. :-)

4 kommentarer:

Erik sa...

Så spännnande. Så häftigt. Antar att han ska heta Erik. :-) Om jag inte minns helt fel fyller du år i dagarna. Grattis i så fall!

Helen sa...

Så kul få följa dig här Åsa! Hoppas verkligen du fortsätter skriva sen med så man får vara med hela vägen. Kram på dig! :)

Åsa sa...

Det är tanken- beror på hur snäll och lätthanterlig den lille är.
:-)

Lotta och Wilmer sa...

Zabina låg faktiskt i vagga den allra första tiden...vid sidan om min säng...Minns inte hur länge hon använde den innan hon flyttade över till spjälsängen. Det är något speciellt med vaggor!!