måndag 23 maj 2011

Derbydags!

Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera bloggen med mina MFF tankar. En anledning är att jag inte sitter alls lika mycket vid datorn som vanligt. Min laptop har varit nära att självdö men har nu återupplivats av snälle Jörgen, så nu kanske jag kan halvligga i soffan och skriva lite. Gör nämligen hyfsat ont att sitta mer än korta stunder, dels i den klämda muskeln/nerven och dels nu också i svanskotan. Dessutom går det inte att komma ifrån att jag inte är riktigt lika engagerad och involverad som tidigare säsonger. Det är ofrånkomligen så att hjärnan mest kretsar kring bebisen - fokus för min kropp och knopp är i min mage och på vår framtid.

Därmed inte sagt att jag inte bryr mig och inte brinner - för det gör jag! Det har, så här långt, varit en säsong med en hel del frustration. först och främst över att det ska vara så förtvivlat svårt att lösa tränarfrågan på ett snyggt sätt. Inför varenda match hör man kommentatorerna säga: "Det här kan vara Roland Nilssons sista match med MFF", det uppstår hela tiden nya rykten, det spekuleras, det kommer konstiga utlåtanden och kommentarer i media från diverse håll. Om vi på utsidan tycker att det börjar bli tröttsamt - hur frustrerande måste det inte var aför spelarna? Särskilt för dem som sitter i kontraktsförhandlingar. Det är ju hyfsat väsentligt för dem vem som kommer att leda laget framöver.

Frustrerande är det också att spelet under så långa stunder verkar gå totalt i baklås. Det fina spel vi visade upp förra säsongen är alltför långa stunder som bortblåst. I många matcher har vi haft stort övertaf vad gäller bollinnehav, utan att skapa nämnvärt farliga chanser. Mer än en match har räddats av en individuell prestation när vi haft kniven på strupen. Det håller såklart inte i längden. de flesta lag har mött MFF genom att sätta hård press och försöka störa passninsspelet - och de har ofta lyckats. Jag kan förstå att man kanske blev ställda de första matcherna men nu bör man vara förberedda på att det är så här det kommer att se ut.

Kanske är jag ondödigt gnällig, vi ligger trots allt 2:a i tabellen. Det är dock för tillfället tokjämnt och en förlust kan göra att man tappar många placeringar. Dessutom så måste man ju får spelet att fungera för eller senare för att man ska klara att hålla sig kvar i topp, gärna förr då...

För att fortsätta mitt tillfälliga gnällstråk måste jag även nämna ytterligare en sak som gör mig frustrerad och det är oförmågan att utnyttja fasta situationer! Jag kan vara ute och resa i och med att jag är totalt värdelös på fotboll, har deltagit i en träning en gång i högstadiet. Men jag tycker det är ofattbart att man så ofta misslyckas med att få bollen ens i närheten av där man vill ha den på hörnor och frisparkar. Nej jag förväntar mig inte mål eller målchanser varenda gång, jag inser såklart att det inte är rimligt. Men om man har fotboll som sitt yrke och får chansen att slå en hörna eller frispark, dvs en stillaliggande boll, utan att motståndare är i närheten så bör man väl ändå rimligen kunna få bollen att hamna inom ett visst område? Tycker det är helt sjukt att man 2-3 hörnor i rad kan misslyckas med att ens få bollen så pass högt upp i luften att det finns en rimlig chans för medspelarna att kunna göra ett försök att nicka in den. Eller att man flera gånger i rad slår bollen till ett område där det inte finns en medspelare i sikte. Jag kanske som sagt har för höga krav eller är helt ute och reser, rätta mig i så fall gärna!

Imorgon är det dags för hemmaderby mot HIF. Derby, toppstrid, fullsatt stadion, förhoppningsvis härlig stämning utan för mycket rabalder: Det lutar åt en härlig fest! Det skulle vara enormt skönt och viktigt med en seger i den här matchen. Derbyvinster är alltid härliga, vi skulle gå om HIF i tabellen, det skulle ge ett gott självförtroende åt laget och kanske också lite extra arbetsro under det lilla uppehåll som nu följer. För under uppehållet måste något hända i tränarfrågan. Jag tror verkligen inte att man kan / vågar skjuta upp det längre. Om ingen ny tränare hittas så bör lösningen vara att låta Palmér och Engqvist ta över tills man hittat en lämplig kandidat. I den röran, som det säkerligen kommer att bli, kan det vara skönt att ha en vinst och serieledning i ryggen.

Jag kommer inte att se matchen på plats. Min kropp orkar inte såna strapatser numera, dessutom skulle jag inte vågat mig in på ett derby även om jag var piggare, det går ju tyvärr inte att komma ifrån att det i samband med derbyn mot HIF alltid finns risk för bråk och oroligheter. Nej, det blir lokala puben som gäller, bokade bord åt mig och maken för ett tag sedan. Brukar vara galet mycket folk där när det är derby, både MFF:are och HIF:are. Kan bli riktigt skoj!

Inga kommentarer: