måndag 24 januari 2011

Färg skadligt?

Som gravid finns det en mängd saker man ska undvika t ex när det gäller mat, mediciner osv. Jag börjar undra om färg ingår bland dessa saker.

Nu pratar jag inte om målarfärg eller något annat som kan sprida farliga ångor. Nej, jag pratar om färg på kläder. När man går och tittar på mammakläder skulle man kunna tro att det kan åsamka fostret ohyggliga skador om mamman tar på sig något annat än svart, vitt, grått och beige. Hämmar det bebisens tillväxt om mamma har en rosa T-shirt? Kan "knoddis" få problem i sin utveckling om jag sätter på mig en lila skjorta under gravididteten? Visserligen har jag mycket svarta kläder normalt men det får ju finnas gränser.

Nu ska man uppenbarligen vara tacksam om man hittar mammakläder överhuvudtaget. Förutom svindyra specialbutiker verkar endast H&M ha kläder för gravida i sitt sortiment. I övrigt är man hänvisad till nätet (inte heller där är priserna särskilt humana i de flesta fall). Jag vågar mig inte riktigt på att nätshoppa eftersom jag för tillfället inte har en aning om vilken storlek jag ska kolla efter. Jag vill heller inte lägga en förmögenhet på några få plagg. Dels handlar jag inte dyrt i vanliga fall, dels är det ju en begränsad tid de ska användas, dessutom så vet man aldrig hur plötsligt man vuxit ur kläderna.

Nu ska jag väl inte klaga så himla mycket osm jag gör. Så här långt har jag inte behövt köpa så mycket kläder eftersom jag har fantastiska vänner och släktingar som har lånat ut och skänkt mig kläder så jag slipper gå med rumpan (eller andra kroppsdelar) bar. Men jag önskar att det fanns lite mer färg i lådorna med mammakläder i min nyrenoverade garderob / klädkammare.

Japp, min bästaste make har gjort ett kanonjobb under ett antal dagar och vi har nu en riktigt bra garderob med mycket förvaringsplats istället för en halvsunkig med dåliga lådor. Han är duktig han!

P.S. Är det någon som läser som kan komma med tips på var man hittar bra, billiga och färgglada mammakläder så tipsa gärna!

Inga kommentarer: