fredag 28 januari 2011

Att bli glad för det lilla

När jag började på Mayfair fick jag för första gången smaka en typ av danskt bakverk som heter tebirkes. (Svårt att förklara för den som inte smakat - det är lite som ett mellanting mellan en fralla och ett wienerbröd. Det är gjort av något som påminner om smördeg men något mer bastant och ofta är där någon form av sött innehåll, dock ingen fyllning som i ett wienerbröd.)

Blev vääldigt förtjust i dessa små tingestar och försöker alltid hitta tebirkes när jag är i Danmark. Har hittat dem någon enstaka gång på bagerier i Sverige men nästan alltid blivit besviken. De har varit torra, inte alls söta, helt enkelt urtrista.

Idag var jag på ICA i Eslöv för att handla frukt och lite annat. Gick förbi hyllan med färskt bröd och kakor och fick syn på tebirkes! Lätt skeptisk började jag kolla dem, övertygad om att det skulle vara den trista "svenska" varianten. Men den såg ut som äkta vara och jag tog en chans och köpte en. Jag säger bara mumsfilibaba! Den var precis lika god som den första jag smakade när jag fastnade för sisådär 10 år sedan. Härligt för att det är så gott men farligt för att risken är att jag blir beroende och det är knappast världens nyttigaste bakverk... Kanske blir det detta som blir min graviditets-craving? Å andra sidan så är det ju en bit att gå till ICA så jag får ju motion på vägen. :-) Skit samma, gott är det i alla fall!

Visst är det härligt att man kan bli glad för det lilla?

3 kommentarer:

Lotta sa...

jag anar att det är dom jag nästan gick i taket av på hotellfrukosten i Köpenhamn i höstas...Undrar om dom finns på alla ICA??

Åsa sa...

Annars får du komma hit till Eslöv och bunkra upp. :-) VANSINNIGT goda!

Lotta sa...

Köpte på Ica Kvantum idag!!! Dyrt men gott! Jag har ätit dom förr men hade glömt bort....TACK!!