måndag 15 februari 2010

Storm i vattenglas?

För mig får det gärna bli dödsstraff eller i alla fall upprepad pungspark för alla dopingbrott. Det uttalandet gjorde Björn Ferry på en fråga om doping i en lokaltidning. Kanske inte det bästa av ordval men jag har full förståelse för hans ilska. Det måste kännas fruktansvärt att lägga ner hela sin tillvaro på att träna och satsa fullt ut på sin idrott och så tävlar du mot folk som tar sig fram med hjälp av fusk. Det jag tycker blev lite komiskt var alla reaktioner på uttalandet. Representanter för idrottsförbund och andra kom med seriösa och upprörda kommentarer som: "Självklart kan man inte införa dödsstraff för dopning" och "Björn Ferrys resonerande är fullständigt omänskligt" osv. Ja, man måste tänka sig för när man uttalar sig i media. Men snälla människor, ni tror väl ändå inte att han menade det så bokstavligt? Blir ni också seriöst oroliga om nån ni känner säger: "Jag skrattade så jag höll på att dö"? Björn Ferry är en person som gjort sig känd för att säga precis vad han tänker, det är en stor anledning till att han blivit så populär ute i stugorna men också ett självklart intervjuobjekt vid alla skidskyttetävlingar. Visst borde Björn ha tänkt till lite mer, men att hetsa upp sig så över uttalandet känns något överdrivet. Ferrys svar på kritiken: Nej, det var kanske inte mitt smartaste uttalande, men samtidigt hoppas jag att alla förstår att jag inte menar det bokstavligen, förstår man inte det måste man ha ett fel i huvet. Han ska nog inte satsa på en karriär som diplomat när skidskyttekarriären är slut...

Inga kommentarer: