fredag 5 februari 2010

En efterlängtad helgresa!

Idag har jag varit ledig och dan har gått åt till att förbereda vår Kalmar-resa! Inga stora grejer men det skulle handlas lite gott att ha med, tvättas, slås in paket, packas och så ska jag snart laga lite mat så vi är mätta och belåtna när vi ger oss iväg.

Det ska bli så otroligt skönt att komma iväg! Nu när jag jobbar så mycket kvällar och helger ses Henry och jag alldeles, alldeles för lite Det är riktigt pestigt och därför vill försöka ta vara på de dagar vi faktiskt har lediga ihop. Så att komma iväg så här tillsammans, bo på hotell och bara slappa är guld värt. Vi ska såklart träffa Linda med familj när vi är där - det ska bli så spännande att se hur det går med deras husbygge. Det var alldeles för länge sedan vi sågs!

Bo på hotell känns lyxigt! Vissserligen är jag väl lite miljöskadad; jag kan inte låta bli att kolla allt och analysera en del, och jag blir tokig om jag inte får bra service. Men samtidigt så njuter jag verkligen. Man har ju sett sin beskärda del av gäster genom åren och ibland fascineras jag över hur en del människor faktiskt verkar försöka bli missnöjda och verkligen letar fel. Hade en herre häromdan som kom ner och berättade att han hade stora problem med TV:n. Ibland händer det att bilden försvinner. Det löses lätt och smidigt genom att man stänger av TV:n och sätter på den igen. (Dvs samma tips du får från vilken helpdesk som helst när du har problem med något tekniskt). Jag försökte förklara men han hävdade bestämt att det var ett jätteproblem och självklart följde jag med till rummet för att försöka lösa problemet. Det visade sig att det stora, gigantiska problemet som gjorde att han inte alls var nöjd med sin vistelse var att klockan på TV:n inte hade upplyst bakgrund så han kunde inte se klockan ordentligt när TV:n var avstängd... Han ville att jag skulle få dit någon som var bättre på teknik för att lösa detta världsproblem. Jag försökte förklara vänligt men bestämt att detta inte skulle hända. Visserligen heter det att kunden alltid har rätt, men det är faktiskt inte sant.

Å andra sidan har man också ibland gäster som är så lätta att göra glada och nöjda att man blir alldeles varm i hjärtat. För några veckor sedan bodde ett par hos oss, de skulle fira hans 60-årsdag. Vi gav dem ett fint rum (dock inget extravagant, precis den rumstyp de bokat men ett som jag tycker väldigt mycket om), vi tog hand om dem som vi gör med alla, hjälpte dem med saker som restaurang- och taxibokningar osv. När de checkade ut var de alldeles lyriska! De berättade att de inte bott ensamma på hotell någon gång tidigare. Enda gångerna de bott på hotell var när de reste med barnen på semester eller när de rest i tjänsten. Nu hade de bestämt sig för att göra detta till en vana eftersom de tyckte att helgen varit helt fantastisk och de kommer garanterat tillbaks till oss. Sådana dagar är det riktigt kul att jobba!

Om ett par timmar är Henry hemma och så bär det iväg! Och jag lovar att jag ska vara en snäll och lätthanterlig hotellgäst!
.

5 kommentarer:

Erik sa...

Fantastiskt bra skrivet Åsa, men jag kan inte låta bli att undra i vilken kategori jag själv hamnar. För att vara på den helt säkra sidan blir det en påse bullar när vi ses i slutet av månaden. Ha en riktigt bra helg!

Annas ad lib sa...

Åh, det låter underbart mysigt. Det är ni så värda. Önskar er en superduperfin helg, vilket hotell ska ni bo på förresten? Ni är som sagt alltid välkomna hit, men förstår om det inte hinns med denna gång, är ju en liten avstickare ;) Stor kram så hörs vi efter helgen ♥

Helen sa...

Hoppas ni får en underbar helg. Sköt om dig vännen! =)

Åsa sa...

Erik: Haha,du vet mycket väl att du hör till de goa lätthanterliga gästerna, det behövs inga bullar för det!
Anna: Frimurarhotellet, vilket var jättemysigt! Nån avstickare till er fanns det tyvärr inte tid för men hoppas vi snart kan komma och hälsa på er allihop! Hälsa Pappsen, Affi och älgarna. :-)
Alla: Tack, det var en härlig, avsöappnande helg, precis vad jag behövde!

Erik sa...

Tack för det Åsa! Och din nya färgsättning är klockren!