fredag 16 januari 2009

Long time no write...

.
Jag vet, det var fasligt länge sedan jag skrev... Det har hunnit bli december, lucia, jul och till och med nytt år och inte ett ord har synts på denna blogg. Jag utlovar härmed skärpning!

Innan jul känns det som om tiden bara gick så himla fort! Jag har helt enkelt för mycket i pysselväg som jag tycker är kul att göra. Skulle behöva minst dubbelt så mycket fritid för att hinna med alltihop som att baka pepparkakor, sy dukar, göra eget julpynt, sticka osv. Sen skulle det ju såklart handlas julklappar, vara social osv. Vad gäller att skriva om fotboll och MFF tappade jag sugen när det stod klart att klubben i mitt hjärta behandlade en trotjänare och dessutom en av mina favoriter på ett anskrämligt sätt när man beslutade sig för att inte förlänga hans kontrakt. Men det kommer säkert igång igen nu när säsongen kommit igång igen. fotbollslivet går vidare.

Julen började redan 20:e december med Henrys familj. Systerdottern Evelina fällde den underbara kommentaren när vi diskuterade om tomten skulle komma och att han kanske inte hade med sig julklappar till alla eftersom det inte var julafton ännu: "Inga julklappar? Då kan vi ju lia bra åka him". Men ingen fara, vi fick julklappar allihop!

Under hela "riktiga" julen var vi i Hjärup hos mina föräldrar. Det var lite upp och ner vänt får man väl säga. Vi hade supermysigt - lillejulafton var Tove, Anders och Björn hemma och vi åt varm, nylagad julskinka så det nästan sprutade ur öronen. Julafton var vi bara familjen (där såklart Henry ingår numera), det var glögg, rimmande till klapparna framför Kalle Anka, tomtetur för pappa och mig, julmat, julklappar och till sist det fantastiska kortspelet "Hungaröv". (Min blygsamhet förbjuder mig att tala om vem som vann...) På juldagen kom moster Gun - som numera bor i Arvika - och hennes man Åke på besök och vi hade en bra kväll med julmat, genomgång av en massa gamla fotoalbum och ett annat kortspel - Kille.

Allt detta låter såklart jättemysigt, vilket det också var men det låg hela tiden en stor skugga över helgen. Familjens älskade hund och familjemedlem sedan 12 år, Bamse, blev sjuk lillejulafton. På julafton lades han in på sjukhus men natten mellan juldagen o annandagen orkade hans lilla kropp inte mer och han somnade in. Vi saknar honom såklart oerhört mycket!

Nyår firade Henry och jag på tu man hand i nya huset. Vi hade flera trevliga inbjudningar men det kändes rätt att vara bara vi här hemma i vårt nya hus. Vi gick omkring och lullade hela dagen, klädda i myskläder. På eftermiddagen frågade vi varandra - ska vi klä upp oss nånting till middagen... Eller kanske i alla fall sätta på oss jeans? Men nej, svaret från båda blev Myskläder! Efter en god middag blev det lite film på TV innan vi på tolvslaget gick upp på balkongen och såg fyrverkerierna i hela Eslöv därifrån. En perfekt avslut på det gamla året som innehållit så himla mycket, och en lika perfekt början på det nya året som vi bestämt ska bli kanon!!
.

Inga kommentarer: