måndag 27 februari 2012

Irritationsmoment och glädespridare

Att företag ibland måste höja priser på varor är självklart inget konstigt. Men det gör mig irriterad när man gör det på fula sätt. Som när man upptäcker att blöjpaketen man köpt visserligen inte blivit dyrare men plötsligt innehåller ett antal blöjor mindre per paket. (Olika i olika storlekar men cirkus 10% färre). Eller som idag när jag skulle köpa linsvätska. Ända sedan jag började köpa månadslinser har man fått en linsbehållare när man köpt en flaska vätska, troligtvis för att de rekommenderar att man byter behållare ofta. Ibland har jag inte tagit någon behållare men då har alltid expiditerna gått och hämtat och sagt att det ingår. Idag när jag köpte linsvätska (och en behållare) tyckte jag att summan han i kassan sa var dyrt, men tänkte att jag väl mindes fel på vad det kostar. När jag kom ut ur affären kollade jag kvittot och såg då att de tagit betalt 20kr för behållaren. Jag har inget problem med att de tar betalt för behållarna. Men om de ingått i priset i sisådär minst 10-15år kan man väl åtminstone nämna i kassan att det ändrats? Eller i alla fall sätta ut en skylt med pris på lådan med behållare så att man vet att man ska betala för dem?

Blev heller inte på gott humör när jag var inne i lokala videobutiken häromdan och lämnade tillbaks ett par filmer. De är sällan särskilt muntra där men just den här gången lät han faktiskt lite trevlig och när han reste sig från stolen och gick ut från kassadisken när jag var på väg ut blev jag så glad att han faktiskt tänkte hjälpa mig att hålla dörren när jag gick - det är rätt trixigt där annars med barnvagn. Man ska upp från en ramp och så lyckas få upp dörren och hålla den uppe samtidigt som man går ut. Ha - in my dreams! Killen svängde av precis innan rampen och ställde sig glatt och kollade mobilfodral eller nåt liknande medan jag själv fick baxa ut mig och Oskar därifrån...

Å andra sidan blev jag glatt överraskad hos BVC idag när jag fick ett presentkort från Eslövs bibliotek - Oskar fick en gratis bok för att uppmuntra att man läser med/för barnet. Trevligt initiativ tycker jag.

För några dagar sedan upptäckte jag att ljudet totaldött på min mobil. Blev lätt knäckt, jag hatar verkligen att shoppa efter sådana grejer - vill inte ha dyra abbonemang med fri surf och avancerad mobil som kan koka kaffe åt en! Så jag slängde ut en fråga på Facebook om någon vänlig själ hade en enkel mobil med hysad kamera till försäljning. Nästan omedelbums fixade söta svägerskan Jenny så att jag fick en av hennes "avlagda". Som om inte det var nog så skickade goaste Lotta (som jag fick köpa min nuvarande telefon av för en struntsumma) vidare min fråga och vips så hade inte mindre än 3 (!) av hennes vänner erbjudit mig telefoner. Människor jag inte känner, inte ens träffat, men som bara ville hjälpa till! Helt galet och härligt...

Även om man kan gå och lacka ur på saker ibland så värmer det i själen att veta att det finns så mycket bra och omtänksamma människor runt omkring en!

1 kommentar:

Lotta sa...

och Sofie i sin tur blev jätteglad för choklad och biokort och bad mig hälsa och tacka!!

(och nu förstår jag alla klagomål jag har läst på bloggers nya ordverifiering) Hopplöst att se vilka bokstäver det är meningen att man ska skriva.....