onsdag 1 december 2010

Pendling som försvåras

Sedan vi flyttade till Eslöv så är det mångas om undrat om det inte är jobbigt att pendla. För det mesta har jag inte tycktdet. På mornarna kan jag åka med Henry och tågen går så pass ofta att det inte blir mycket onödiga väntetider. Eller jag ska väl säga att det är så här det har varit...

I vinter-och snötider är det alltid tuffare med mängder av förseningar, inställda tåg osv. Värst är det på kvällarna när man, även om tågen är i tid, inte är hemma förrän vid midnatt. Iår har det redan börjat och jag har faktiskt lite svårt att förstå att man, efter förra årets erfarenheter, verkar vara så dåligt förberedda.

Om en dryg vecka öppnar Citytunneln och Skånetrafiken berättar stolt, vitt och brett om hur täta turerna blir nu och att det blir så mycket bättre för pendlare. Det man glömmer (låter bli?) att nämna är att för många av oss som inte jobbar "normala" 9-17 eller 8-16 så blir det definitivt inte bättre. Hit till Eslöv drar man in stoppen för vissa utav tågen och de man behåller går nästan samtidigt. Vid många tider går det ett tåg XX.48, nästa går XX.53 - sen går inget förrän XX.48 igen. Har läst om många som drabbas - för mig personligen innebär det att när jag jobbar kvällspass förlängs min pendlingstid med sisådär 45 minuter per dag. Jobbar jag kväll en söndag finns det inga tåg alls att åka hem med. Jobbar jag kväll en dag och morgon nästa så får jag i värsta fall sisådär en 4 timmars sömn emellan passen.

Men nu är läget sånt och det är inte mycket att göra åt saken. Det är bara att bita ihop, vara glad att det inte rör sig om någon längre tid jag ska hålla på med det här och vara väldigt tacksam att jag har snälla kollegor som är villiga att rucka på sina scheman för att hjälpa mig.

1 kommentar:

Erik Dahlberg sa...

Du får ta ett allvarligt snack med Ull så fixar han en ny tidtabell som bättre passar fina arbetstider. Eller... Lev väl Åsa!