måndag 6 oktober 2008

Skrubba träd eller fika?

Livet ändras onekligen något när man skaffar hus. Det finns alltid något som måste göras. Idag är jag för ovanlighetens skull ledig en vardag och det är en av de där sällsynta härliga höstdagarna, soligt, kallt och friskt i luften. Under min tid i lägenhet i stan skulle jag en sån här dag troligtvis ha gått på stan, strosat runt i parkerna och satt mig på nån uteservering och fikat. Idag som husägare i Eslöv har jag varit ute och skrubbat träden.

Varför skrubbar man träd undrar du kanske nu. Häromdan var min pappa hemma hos oss för att visa oss hur man ska beskära plommon- och äppelträden. Vad skulle man göra utan pappor? (Och mammor med för den delen). Han pekade då också på något på stammen som såg ut som en slags mossa och förklarade att allt detta också ska tas bort. (Jag får erkänna att jag inte minns exakt varför, men trädet mår uppenbarligen bättre utan detta gråvitgröna joks på sig). Igår inhalndlade vi en skurborste och nu har jag spenderat nån timme med att skrubba trädstammar. Ganska hårt jobb - varenda liten gren verkade vara klädd med denna "mossa" - men vad man känner sig duktig när man är klar! Nu, efter att ha borstat av mig all mossa som inte hamnade på gräset utan på mig, tar jag en paus med en kopp kaffe och sen ska jag fortsätta måla en stol, sen är det dags att plocka undan sommarkläder och ta fram de tjocka tröjorna, sen slår jag mig nog ner i fåtöljen och fortsätter sy på min julduk.

Ett annorlunda liv som sagt men härligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skrubba träd....det gör INTE min pappa!!! *skrattar*, och inte jag heller för jag har inga träd! Hade jag skrubbat dom om jag hade haft några...Näää, tror inte det, visste ju inte att man borde! Alltid lär man sig något nytt.

Åsa sa...

Min pappa har nu berättat:
Man tar bort mossa på träden för att kvalster och andra skadeinsekter inte ska kunna övervintra under den!!