torsdag 31 maj 2012

Varför fattas 5 gram?

Rätta mig om jag har fel men Marabous chokladkakor har väl ändå alltid varit 100 resp 200 grams kakor? När folk pratar om att köpa en chokladkaka från Marabou så säger de att de ska köpa en "100 grams" eller en "200 grams". Igår hade jag köpt den nya sorten "Jordgubb" för att Henry (och jag också för den delen) var sugen på att testa. Eftersom jag inte visste vad vi skulle tycka om den så köpte jag en , vad jag trodde var en 100 grammare. Men så när jag skulle slänga pappret nu i morse så såg jag att det stod 95 gram. Hur kommer det sig att man gått ifrån "standardvikten"? Varför kunde man inte klämma in 5 gram jordgubbar, alternativt choklad, till i kakan? Finns det andra smaker där man också snor oss på ett par eller flera gram?

Ja, så här viktiga saker kan hjärnan fastna på när man är totalt övertrött efter att sonen vaknade klockan 4, krävde blöjbyte, sen låg och kastade sig fram- och tillbaks en halvtimme bredvid mig innan han somnade. Då kunde hans mamma inte somna om...   

Inga kommentarer: