söndag 27 maj 2012

Första semestern med finaste Oskar!

Nu har vi varit tillbaks efter semestern i snart två veckor. Det var verkligen skönt att komma iväg en vecka, särskilt eftersom vädret då inte direkt var tiptop här hemma... Vi hade det hur skönt som helst! Vi var en vecka på Cypern, på ett jättefint hotell längst ut i utkanten av Ayia Napa, Atlantica Sungarden. Har lagt in lite bilder efter "reseberättelsen".

Det var ju första resan med Oskar och det enda jag egentligen var lite nervös över var att flyga, man vet ju aldrig hur de små ska reagera. Men tack och lov verkar lillkillen inte ha känsliga öron, han var hur snäll som helst hela flygningarna och pratade och charmade med halva flyget. Damen berdvid oss glömde bort både att sova och att vara rädd för att landa. Det var något knepigt att försöka äta och dricka med en sprallig 10,5 månaders kille i knät och runt benen men det funkade. Ett hett tips för alla som ska ut och flyga med småbarn som inte har egen stol är att betala till den lilla slant det kostar att boka plats längst fram, det var guld att kunna sätta honom ner på golvet emellanåt. Tidningar är väldigt spännande just nu så med en broschyr kunde han roa sig där ett tag medan vi käkade.

Vi kom fram sent men Oskar slocknade först i babybjörnen och sen på bussresan från flyget till hotellet så det gick bra.  Hotellet var som sagt jättefint, det fanns två stora poolområden, det som närmast oss var väldigt lugnt och skönt med två fina pooler. Vi fick rum bara runt hörnet från receptionen och en av barerna och det fanns fina liggsolar och parasoll på balkongen, dessutom hade vi en helt underbar utsikt!

Det var precis lagom varmt med tanke på att vi hade lillskrutten med, runt en 22-27 grader varje dag. Det var lite mulet nån eftermiddag och nån morgon men annars bara strålande sol. Sista kvällen blåste det storm men då satt vi inne i restaurangen och mös så det spelade ingen roll.

Det var inte bara första resan med lilleman, det var första gången vi testade All inclusive och jag måste säga att det var över förväntan. Har hört en del om att det ska vara tråkigt och enformigt men så upplevde inte vi det här. På kvällarna var det olika tema varje kväll och även på luncherna var det bra variation på maten. Det fanns två bufféer med kall mat, två med varm, en med bröd och en med frukt och efterrätter. Dessutom stod kocken och lagade till någonting direkt varje dag, ofta färsk fisk. Förutom lax och jätteräkor testade jag även tonfisk, svärdfisk och en fisk som hette sea bream som jag inte vet vad den är på svenska men den var väldigt god. Det fanns också en barnbuffet, men Oskar käkade mest från de vanliga. Han åt som en häst! Potatis, kyckling, fisk, grönsaker och så frukt i mängder. Med den mängd bananer där fanns trodde han nog att han var i paradiset.

När man reser med litet barn var det verkligen guld att resa all inclusive. Det fanns frukt, vatten och mackor att tillgå dygnet runt och man behövde inte fundera över att leta efter restauranger som var barnvänliga. Oskar var dessutom överklycklig över att komma tillbaks till samma serveringspersonal varje dag - även med dem flirtade han hejvilt!

Har inga spännande utflyktberättelser eller liknande, vi tog det väldigt väldigt lugnt och när vi inte satt och mös på det vackra hotellområdet så tog vi små promenader i närområdet.

På min 40årsdag gick jag och fick ryggmassage på hotellet. Massören var en herre i övre medelåldern som skulle kunnat vara brottaren Karelins pappa. Jäklar vad han kunde trycka! Bästa ryggmassagen ever! Han skällde lite på mig efteråt och sa att min rygg var en Katastroffy!! "You must respect body". Lätt att säga, svårare att göra när man har halvkasst knä samt bär runt på en 10 kilos klump om dagarna.

Det var verkligen en härlig vecka men oj vad tiden går fort! Nästa gång, när det nu blir, så blir det två veckor! Nedan kommer lite bilder från resan.
Oskar redo att turista i värmen!
Ligga hos mamma (eller pappa) och mysa under en parasoll på en härlig gräsmatta med utsikt över havet och stranden - värre kan man ha det! Mamma och pappa gillade dessutom att poolen och baren fanns mindre än en minut därifrån.
Oskar tyckte att poolerna var för kalla att bada i och efter att han fått virus i ögonen fick vi inte testa mer. Men han tyckte att det var superkul att bada badkar så han led knappast!
Mina två killar på ett sällsynt besök på stranden, hit gick jag annars mest själv och badade. Oskar tyckte att havet var spännande att titta på men inte lika kul att bada i.
Så här mysigt kan man ha det under ett parasoll när man är liten och ska sova lite middag.
När vi fick vår á lá carte middag föll kocken för Oskar och tillverkade denna specialefterrätt till honom.
Kanske tur att vi bokade rum med havsutsikt, även om de flesta rummen vette åt det hållet. Det måste ju vara sådär kul att få rummet med grankvistar hängande in på balkongen och med utsikt mot huvudgatan.
Detta var vår utsikt, något bättre!