tisdag 27 december 2011

God fortsättning + Diskutabel rådgivning

Julefirandet är över för denna gången och trots att vi, som vanligt, firat en lugn och avslappnad jul så är vi ändå i strot behov av en riktig slappa-dag i Familjen Flykt. Oskar blev förkyld dagarna innan jul, riktigt dunderfökyld med feber. Han har ändå varit på hyfsat humör och har som vanligt skött sig ypperligt. Men det har märkts att han varit trött och hängig, han har haft svårt att komma till ro och sova vilket i sin tur lett till övertrötthet emellanåt. Nu är han betydligt bättre, bara lite snorig och hostig, men fortfarande något seg. Han brukar bli trött "dagen efter" och nu har vi ju varit borta 3 dagar i rad så det är inte alls förvånande.

Föga överraskande blev jag smittad, blir lätt så när en liten goding nyser en rätt upp i ansiktet och torkar snor på en ett antal gånger per dag. Är jättesnuvig och har en rälig hosta, hade feber inatt men den är borta nu så jag hoppas att kulmen är nådd ...

Hade ett intressant samtal med en kvinna på läkemedelsrådgivningen. Jag ville få reda på om det finns någon slemlösande hostmedicin som man kan ta när man ammar, jag hade nämilgen läst på Bisolvon och Bromhexin att man inte ska ta dem. Hon börjar med att fråga om jag vill ta receptfria mediciner och inte vill gå till doktorn. Jag förklarade att läkare i allmänhet inte brukar vara så pigga på att ta emot en för en vanlig förkylning. Hon föreslog då Bisolvon. När jag sa att jag läst att man inte fick ta den mumlar hon: "Jaja, vänta jag ska gå in på Stockholms läns landstings hemsida och kolla de bruakr vara bra". !?!?!? Ursäkta??? Här ringer jag till läkemedelsrådgivningen som drivs av läkemedelsverket och hon ska gå in på en vanlig hemsida och kolla? Hon föreslog sen Noskapin. Jag frågade då om det är lämpligt eftersom den är hostdämpande och man ska ju inte, vad jag fått höra, ta hostdämpande när man hostar upp slem. "Jo, men poängen med att man hostar är ju att slemmet behöver komma ut så det kan ju vara hugget som stucket". ?!?!?! Ok, sa du inte precis med den meningen att man behöver hosta? Då bör man väl inte dämpa hostan? ?!? Hon försökte ett par gånger till att motivera varför jag skulle ta hostdämpande. När hon sen ifrågasatte hur mycket jag ammar när mitt barn är 6 månader och sen föreslog honungsvatten så gav jag upp och la på. Skönt med kompetens!

Har inte riktigt ork just nu att lägga in bilderna vi tagit i julhelgen så det får bli några Oskar-bilder vi tog när vi skulle försöka få ihop julkort.
Det är sällan man får Oskar att le på kort men här fick vi ett stort smajl!
Pappa stöttar upp, mindre diskret

Sötaste, finaste, goaste killen!!!

Inga kommentarer: