måndag 16 februari 2009

Melodifestivalen tappat sin charm

.
När jag var yngre älskade jag Melodifestivalen - följde tävlingen slaviskt och kunde de flesta låtarna utantill inom någon vecka efter festivalen. Har fortfarande en svaghet för schlagermusik men tyvärr måste jag säga att själva tävlingen mer och mer förlorar sin charm i mina ögon.
Upplägget med 4 deltävlingar gör att det hela blir så utdraget att jag nästan hinner tröttna innan det är dags för final. När man försökt "bredda" musikutbudet så att det inte bara ska vara schlager har det kommit med en hel del otroligt skumma bidrag som ibland verkar som rena skämt. Inte nog med det - reglerna är krångliga och en låt kan numera inte bara få en andra chans utan tydligen också nån form av tredje "internationell joker" chans. Ge er nu!! Det räcker med en tävling där juryröster och tittarröster läggs ihop och en vinnare utses. Enough is enough!
Jag vet att jag är en hopplös traditionslist i många frågor - och i denna fråga måste jag säga: Det var bättre förr!
.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt Åsa att det finns fler än jag som inte står ut med Melodifestivalen! Allt gott! Erik

Åsa sa...

Fast jag vill ju älska den som jag gjorde förr!! :-(

Anonym sa...

Det är att begära för mycket. Är på gång till Malmö snart igen, närmare bestämt 18-19 mars. Då ses vi! Erik

Anonym sa...

Hmm..håller både med och inte med...Jag älskar fortfarande själv melodifestivalen med musiken och pyntet och allt det där. Men jag är lksom du Åsa irriterad på upplägget som det är nu. Man ska ju rösta och rösta och rösta så man blir rent trött och fattig..Men jag gillar konceptet med fyra deltävlingar, det blir en bättre final tycker jag. Men som sagt...bort med dueller och internationella jokrar och sånt crap.