onsdag 24 april 2013

Mitt i prick!

Jag vet att det kanske i mångas ögon kan tyckas fånigt att irritera sig över skrivfel och en del kanske ser mig som språkpolis. Men jag kan inte hjälpa det, jag tycker det är enormt irriterande att se alla dessa särskrivningar och, i mina ögon ännu värre, när "de" och "dem" används lite hur som helst.

Jag hörde för ett tag sedan någon komma med en tänkbar förklaring till varför en del reagerar så starkt på sånt här: Precis som att det finns en del som har gehör när det gäller musik finns det en del som har språkgehör. Jag inbillar mig absolut inte att jag skriver perfekt, långt ifrån men just det här med "de" och "dem" får det att rysa i kroppen på mig som när någon drar med en nagel över en griffeltavla, eller när någon tar en riktigt falsk ton.

Igår hittade jag en klockren text om detta i ett inlägg på FB. Okej, sista två meningarna är väl kanske att ta i, men det ger i alla fall en liten förklaring på det hela.

Ska det vara så jävla svårt att skilja på de och dem? Skärp er!
Det är exakt samma sak som att skilja på jag och mig, du och dig eller vi och oss.

Tycker dig inte att det är drygt att läsa när mig har bytt orden? Dig kanske inte bryr du, men mig tycker att det blir störande för läsningen. Det kanske inte spelar någon roll för du, men för jag spelar det roll. Oss är många som stör sig på ni som inte kan skilja på nominativ och objekt. Kan inte er visa vi lite hänsyn?

1 kommentar:

Erik sa...

Härligt Åsa! Vi spelar i samma lag.