torsdag 4 november 2010

Fy för taxi vid stationen...

För några dagar sedan hade jag på grund av en tågförsening bråttom att ta mig från stationen upp till MAS. Inte världens längsta resa, tar väl mellan 5 och 10 minuter med bil, men ingen sträcka jag hade möjlighet att gå i detta läge.

Gick därför i regnet direkt från tåget till den nya taxistationen på Centralen. Första chauffören lyssnade inte ens riktigt på vart jag ville åka utan bara viftade bort mig. Den andra lyssnade, men pekade bakåt i kön, den tredje likaså. Nu började jag bli duktigt irriterad och gick fram till nästa bil och frågade om han var intresserad av att köra och jajamensan, det var han.

Jag satte mig lättad i bilen, trots att jag inte kände igen namnet på taxibolaget. Då visar chauffören prislistan och talar om att de kör på taxameter och vad deras framkörningsavgift och kilometertaxa var. Jag frågade vad det innebar ungefär i pris till MAS och fick totalt chockad svaret: Kanske 200kr, kanske mer.

Jag gick ut ur bilen, smällde igen dörren, gick till hotellet och bad dem ringa efter en bil från vårt vanliga bolag, Taxi97. På ett par minuter stod där en bil med en vänlig chaufför som körde mig till MAS på deras vanliga fastpris 59kr. Man förstår verkligen hur lätt det är för någon som är ny i Malmö att bli lurad...

Inga kommentarer: