lördag 2 maj 2015

A walk down Memory Lane

Det är spännande hur små saker kan trigga igång minnen och en mängd känslor kopplade till minnena. Det kan vara allt möjligt som sätter igång det: En doft eller en bild eller, som i mitt fall idag, ljud.
 
För att rensa hjärnan lite tog jag en långpromenad i solen och istället för att, som jag brukar, lyssna på musik satte jag idag igång senaste avsnittet av Stadions Podradio som jag upptäckte för någon vecka sedan och nu börjat att så smått lyssna ikapp. Veckans program bestod till stor del av en intervju med Olof Persson. Förutom att diskutera hans roll i MFF idag pratade man också minnen från 2004. Mitt i intervjun la man in ett klipp från när Olof sjöng "Var ska vi sova i natt" på firandet på Stortorget dagen efter guldmatchen. Milde himmel vad den lilla snutten musik detta satte igång känslor och minnesbilder inom mig!
 
Jag har hört låten massor av gånger sedan dess både med Olof och andra som sångare men att höra den just därifrån... Plötsligt var det som att jag mentalt var där igen, ståendes, nej hoppandes på Stortorget och firade med tusentals andra himmelsblå. Jag kände euforin som SM-guldet innebar den gången efter så lång väntan, en känsla som var helt annorlunda än den typ av stora glädje jag känt för gulden efter det. Allt från den fantastiska helgen flög runt i skallen: Den löjligt spännande matchen, tokglädjen efteråt, hur vi sen försökte landa med ett par öl i relativt lugn på Möllan för att senare mygla oss in förbi kön på HIPP och fortsätta firandet med en massa andra galna fans och så till sist den där eftermiddagen på torget. Jag kom på mig själv med att gå och fånle när jag fortsatte lyssna på poden.
 
En härlig "walk down Memory Lane" och en bra uppladdning inför söndagens derby. Fast jag måste säga att det inte riktigt känns i luften att det är ett derby på gång, snarare som vilken match som helst. Skönt på ett sätt att det inte pyr av hat som det ofta kunnat göra kring skånederbyna, huvudsaken är att det blir en bra match och att MFF går segrande ur striden!

Inga kommentarer: