söndag 15 juli 2012

Den siste idioten är ännu inte född

Så brukar min käre make ofta säga och tyvärr får man rätt ofta bevis på att detta är så sant så sant. Som igår tex. Jag var på Coop och skulle hämta ett paket. När jag ändå var "på posten" så att säga så passade jag även på att fråga kring ett rekommenderat brev jag skickat som mottagaren inte hämtat ut. Jag ställde ett par frågor och tjejen bakom disken svarade och försökte ge mig råd om hur jag ska lösa mitt problem. Nu tog jag inte tiden men detta kan max ha varat ett par minuter då en man stormar fram mot mig hur ilsken som helst och vrålar: "Nu får ni två ta mig fan sluta upp med att prata så andra kan få hjälp". Jag hejdade mitt temperament och sa så vänligt jag kunde att jag var mitt uppe i ett postärende och behövde få hjälp med det. Mannen vrålade ännu en gång att vi ta mig fan hade snackat länge nog och medan tjejen i kassan försökte förklara att folk faktiskt måste få ställa frågor så stormade han därifrån. 

Jag förundras ofta över hur vissa människor tycker att de är så himla mycket viktigare än alla andra så att regler inte gäller för dem eller att de ska ha rätt att gå före alla andra.

Ett annat exempel är när vi åkte till Ven häromdan. Det fanns två köer, en för bokade och en för obokade. Köper man rabatterad biljett så kan man inte köpa biljett till en specifik färja utan man får ställa sig på obokat och hoppas att man kommer med. Vi köpte halva-priset biljetter via Skånetrafiken och begav oss därför dit i god tid så att vi kom långt fram i obokat kön. Men, såklart, så stod det massor av folk i bokat kön som inte hade bokat. En av dem, som var del av ett stort gän, sa till biljettkontrollanten: "Alltså du, vi har inte bokat på den här båten men du kan väl släppa igenom oss här ändå". När han sa till dem att de fick vänta tills han släppt på dem som bokat så att han såg om det fanns plats hade han mage att bli sur! Fast han då ändå skulle få tränga sig förbi alla oss som kommit dit långt före honom o köat i obokat.

Exemplena är oändliga och även om det kanske inte är stora grejer varje gång så är det ibland något tröttsamt...




Inga kommentarer: