söndag 24 april 2011

En skön och härlig påsk...

... har det varit så här långt! I fredags var det bara hemmapyssel. Henry var i garaget och byggde fina blomsterlådor som vi ska ha tomater, paprika och cihiliplantor i såsmåningom. Har jag nämnt tidigare att jag har världens duktigaste karl? I skrivande stund är han ute i garaget igen och slipar och målar dem.
Jag pysslade lite i köket, tog hand om A-kasse- och försäkringskassepapper (vilket nöje!) och röjde bland lådor i källare. Tog äntligen tag i att kolla i ett par lådor som vi fick hit när mamma och pappa flyttade. Där fanns bland annat en kaffeservis - saker som var kvar efter mormor och som jag inte ens visste fanns. Men det var fina saker och det mesta vill vi behålla så det var en riktig bonus.

Även jag försökte mig på lite trädgårdsarbete - planterade om lite blommor och kryddor på verandan. Satte också ut Henrys solrosor som han odlat upp på verandan men som nu skulle ut på sin rätta plats i trädgården. Men där insåg jag min graviditetsbegränsning. ligga på knä, lutad över magen var inte skönt, både kropp och knoddis protesterade efteråt. Jag börjar verkligen bli ganska otymplig och klumpig nu. att ta sig upp från knäliggand eär ingen lek, vaknar varje gång jag ska vända mig och börjar få rejält ont i nerven/muskeln som är i kläm på ovansidan av magen. Pettitesser egentligen, men man får lära sig att inse sina begränsningar. Jobbigt dock att lämpa över allt mer på Henry men vad ska man göra...
Fredagen avslutades med grillning och hemmagjorda pommes frites som intogs på verandan i värmen, sen "Så ska det låta på TV". Gött! Igår var det dags att plantera det vi ska ha i trädgårdslandet och efter min "solrosupplevelse" dagen innan blev det maken som fick lägga sig på knä och försöka pilla i fröerna. Om allt går som det ska så kan vi i sommar, förutom jordgubbar, rabarber och hallon nu också vänta oss. Morötter (testar bl a en ny röd sort iår , spännande!), purjolök, shalottenlök, gröna bönor och potatis. Mums!
Tomaterna sattes ut i miniväxthuset igår, fram tills dess har de vuxit i vardagsrumsfönstret.

På eftermiddan åkte vi till Torup och promenerade i skogen, sen åkte vi ut till Veronica o Sandor och såg deras fina hus och tomt. Det är stor och fin mark de har, såsmåningom ska Veronicas hästar också få bo därhemma. Det kommer att bli härligt är jag helt säker på.


Idag är det visit i Hjärup för påskmiddag och fotboll. Imorgon blir det en tur in till Malmö till Åsa och Jörgen och sen ut till Henrys föräldrar på Tornhill. Mysmys!


Hoppas ni andra har en lika härlig påsk!



Inga kommentarer: