torsdag 10 februari 2011

Bakar bröd

Jag håller på att baka bröd. Just nu håller jag på att knåda degen. Nej, jag har inte blivit helt knäpp så att jag sitter och knådar böddeg på datorn. För några månader sedan införskaffade vi en bakmaskin. En billig enkel liten sak men vi tycker väldigt mycket om den. Det går åt mycket bröd här hemma eftersom Henry har med sig mackor till jobbet varje dag. Dessutom går det åt ännu mer nu när jag jobbar så mycket kvällar och äter frukost hemma. Ibland kunde det se ut som om vi var ett storhushåll om man kollade på antalet bröd i kundvagnen.

Jag tycker det är ganska kul att baka, men inte bullar och bröd. Det tar alldeles för lång tid när man ska vänta på att det jäser osv. Jag vill kunna göra allt färdigt på en gång om jag ska baka.

Med vår lilla hjälpreda är det bara att hälla i alla ingredienser, trycka på startknappen och så är det färdigt knappt 3 timmar senare. Det som gör det ännu bättre är timerfunktionen som används en hel del till helgerna. I med ingredienserna, knappa in när du vill att det ska vara färdigt och så vaknar man till en ljuvlig doft av nybakat bröd. Lovely!

2 kommentarer:

Lotta sa...

härligt med nybakat bröd!! Jag trodde knappt att bakmaskinerna fanns länger fkatiskt! När mina ungar var små bakade jag i stort sett allt bröd själv, men numera blir det bara köpebröd!

Åsa sa...

Jodå de finns och var väldigt mycket billigare än vad jag trodde. Smidigt och enkelt och trevlig omväxling till köpebröd.