söndag 24 maj 2009

Minisemester på Österlen

Redan i början av året bestämde Henry och jag oss för att vi skulle ta ut ledigt på "klämdagen" i samband med Kristi Himmelfärdshelgen så att vi fick långledigt och skulle ha möjlighet till någon liten resa. När vi började kika så visade det sig vara lättare sagt än gjort. Till en del orter vi gärna velat besöka fanns inga flyg de dagar vi kunde åka, på andra var det helt enkelt alldeles för höga priser för vår begränsade budget.

Men något ville vi göra och försökte boka på Karlaby krog på Österlen som vi fått rekommenderat. Fullt. Till slut tog jag kontakt med "kollegorna" på Hotell Svea i Simrishamn och dessa underbara människor lät oss boka till personalpris trots att det nästan var fullt. Ett litet men mysigt rum blev det, med havsutsikt! TACK!
På vägen dit körde vi småvägar och då menar jag verkligen små. En gång trodde vi till och med att vi hamnat fel och kommit in på nån liten privat väg. Vi körde via Brösarp till Kivik. Där blev det några stopp, dels inne i stan och dels vid musteriet där det också blev lite inköp. Ett tips: Spettkaka smaksatt med äpplen var ingen hit! tacka vet jag orginalet, allra helst med glass och kaffe. Hur som helst - Härligt med alla dessa äppelodlingar längs vägen. Överhuvud taget är det ju väldigt vacker natur ute på Österlen. Vi fortsatte till Stenshuvud där det blev en ganska jobbig (ja, i alla fall för två ruggigt otränade personer som vi) men uppfriskande promenad upp till toppen. Efter ett stopp vid de otroligt mysiga Knäbäckshusen tog vi oss vidare till hotellet.

På stan blev det både en öl och en stor glass (vi tyckte vi förtjänade det efter den jobbiga promenaden som nämndes ovan) innan vi gick tillbaks till hotellet för att vila lite innan kvällens middag. Vi hade bokat bord på en restaurang vi varit på innan. Tyvärr hade de en väldigt begränsad meny denna kväll, bara tre varmrätter varav ingen var särskillt frestande för vår smak. Så vi vi chansade och letade upp en annan restaurang. Hellyckat - vi fick varsin perfekt stekt oxfilé med goda såser och tillbehör. Efter hotellfrukost morgonen efter bar det sedan iväg längs kusten med första riktiga stoppet vid Sandhammaren. Vi hade absolut inte tur med vädret, regnet följde efter oss och det var rejält regnigt, men det var mysigt ändå. Vi tog oss sedan till Kåseberga och Ale stenar och Ystad Kulturens Östarp innan det var dags att bege sig hem till lilla Eslöv igen. Det var en riktigt härlig resa, även om vi bara var borta en och en halv dag - det är skönt att komma hemifrån ibland och slippa måsten. Vi hade inte heller planerat särskillt mycket, bara plockat ut ett par saker vi ville se, och sen tog vi resten som det kom. Sedan jag träffade Henry har jag sett mer av Skåne än jag gjort totalt tidigare i hela mitt liv tror jag och det är verkligen härligt att ta de här minisemestrarna och dagsturerna. det blir garanterat mer av den varan!


Inga kommentarer: