söndag 23 november 2008

Husmor Lind?

Denna helgen har vi varit riktigt flitiga här hemma och jag har fått visa min allra bästa husmorstakter. :-)
Vi hade nämligen slagit på stort och inhandlat en halv gris, vilket innebar en del jobb. Henry och Robin (min kusins man) kom hem med varsin halv gris "grov-styckad" - de satte igång med att stycka (skära ut kotletter, stekar osv) medan jag paketerade. Jag fick också mala färs, tolv kilo att dela på blev det! Eftersom vi fick en massa ben över ville jag också prova på att göra egen fond - det tog sin lilla tid men den blev riktigt god och kommer säkert till nytta i matlagningen framöver. Av lever och späck var det sen idag dags att göra leverpastej. Det blev 16 stycken med lite olika kryddning. Som avslutning blev det äppelmoskok och resten av äppelskörden ligger skalad och skivad i frysen.

Visst tar det en hel del tid att pyssla med sånt här men jag tycker det är jättekul. Det är på något sätt extra gott att äta och dricka sånt som man gjort själv, och det fungerar dessutom perfekt som presenter.

I de stora lådorna med kött som Henry kom hem med låg dock ett par "saker" som vi hoppade över att använda, bland annat ett par grisfötter. Nån måtta får det vara på husmoderligheten!


Inga kommentarer: