måndag 12 mars 2012

Ge och ta och mycket annat...

Som tiden går och vad det händer mycket med vår lille goding just nu! Egentligen borde jag väl också gå och lägga mig nu med mina båda killar men kände att jag vill plita ner allt som är på gång - om inte annat för mitt eget minnes skull...
.
Rubriken syftar på att jag och Oskar plötsligt kunde leka en ny lek igår. Han satt i mitt knä och jag tog hans napp och satte i min mun. Han tog den och jag sa varsågod. Sen frågade jag om jag kunde få tillbaks den och gapade lite, då sträckte han fram nappen och satte tillbaks den i min mun och jag sa tacktack. Så höll vi på säkert ett 20tal gånger och han tyckte det var lika kul varje gång han både fick ge mig nappen och när han fick ta tillbaks den.
.
Oskar och jag brukar ofta leka "klappa kaka" och som förberedelse för hans karriär som MFF supporter brukar jag också klappa samman hans händer och säga "Malmö" varpå han skrattar så han kiknar. Så i förrgår när han satt i mitt knä så klappade han plötsligt själv händerna. Eller ja, handen om man ska vara noga, han höll ena handen knuten och klappade med den andra. Men ändå. :-) Han har också börjat vinka ibland. Han kan inte alls koppla ihop det med att vinka hej eller hejdå, vinkningarna kommer lite när som helst men det är ett steg på vägen. Ibland blir han alldeles fascinerad själv av det och stirrar på sin hand medan han vinkar. Toker! :)
.
Han har ju länge, länge hasat sig bakåt och i sidled och även stått en del på alla fyra men där har det stått still och han har inte visat några större tendenser att vilja krypa. Förrän nu! Igår så slängde han sig plötsligt framåt när han låg på alla fyra och idag så kämpade han med att dra benen framåt när han stod på alla fyra. Han lyckades flytta knäna några centimeter men kom inte underfund med att man också måste flytta händerna framåt för att komma nånvart. Det är också väldigt, väldigt spännande att prova att gå, även om det är vääääldigt svajigt än så länge. Mockasiner inhandlades idag för att underlätta träningen.
.
Att gå i gåstolen är också väldigt roligt, särskilt nu när han kommit på att man kan öppna skåpsdörrar, ugnslucka, dra i dukar, lyfta (tom) vedkorg osv osv. Med andra ord är den inte samma hjälp för hans lilla mor längre - innan kunde man låta honom gå i gåstolen för att kunna pyssla lite i köket i lugn och ro. Å andra sidan är det himla kul att se honom upptäcka saker.
.
Ska man utgå från hur han låter nu så kommer det att blå en liten pratkvarn av rang! De senaste dagarna har han pratat och pratat och pratat. "Dalldalldalldall"", Dädädädä, "Bläbläblabla" och pruttljud är de vanligaste åsikterna han delger mig. Väntar ihärdigt på första "mamma".

Inga kommentarer: