onsdag 23 december 2015

Avdelning: Jag kan nog inte hjälpa dig med det
Vi sitter vid frukostbordet första morgonen efter semestern, dvs lite tidigare än vi varit uppe på ett bra tag
Oskar: Mamma det är mörkt ute
Jag: Ja det börjar bli höst
Oskar: Men mamma, jag vill att ljuset ska vara tänt

Avdelning överflödig information gånger två
Oskar ropar på mig och jag svarar honom bakom den stängda dörren att jag är på toa. Oskar stormar in på toan.
Oskar: Mamma, pappa pratar i telefon med farmor!
Jag: Wow, så spännande.
Han rusar ut.
Jag: Kan du stänga dörren
Oskar: Du vill vara ifred?
Jag: Ja
Oskar stänger dörren, rusar ut och ropar efter Henry.
Oskar: Pappa! Pappa!
Henry: Ja vad är det
Oskar: Mamma vill vara ifred på toan.

Avdelning onödig information igen 
Oskar: Mamma, jag är kissinödig
Jag: Men gå på toa då 
Oskar: Jag ÄR på toa!
Jag: Men då kan du sätta dig och kissa 
Oskar: Jag ÄR och kissar! 

Avdelning bara för grabbar
Oskar och Henry leker på Oskars rum. Jag kommer upp och leker med dom en stund.
Oskar: Mamma du kan gå nu.
Jag: Vill du bli av med mig?
Oskar: Mmmm

Avdelning dumma frågor får dumma svar
Barnen på dagis håller på att studera ägg på olika sätt och de har bland annat ägg i en äggkläckningsmaskin vilket vi pratade om vid frukostbordet.
Jag: Är det spännande?
Oskar: Jaaa
Jag: Vad tror du kommer ut ur ägget då?
Oskar: Ehhh... Ett ägg!

Avdelning barn tar allt ordagrant
Oskar ligger på tvären i fåtöljen. Jag vill att han ska sitta ordentligt.
Jag (irriterat): Hur sitter du egentligen?
Oskar (glatt): Så här!!

Avdelning logiskt
Vi pratar om vad vi äter till frukost. Jag pekar på juicepaketet som har fina bilder av färsk frukt
Jag: Vad tror du där är i juicen?
Oskar: Ananas, apelsin och löv
(Japp, för att få det att se färskt och fräscht ut fanns det med blad från apelsinerna på bilden)

Inga kommentarer: