fredag 24 juni 2011

Midsommar på tu man hand

Vi hade ju hoppats och trott att vi skulle vara 3 som skulle fira midsommar här hemma i år och att vi kanske t.o.m. skulle kunna åka ut till kusinens årliga fest och visa upp underverket. Men icke då. Det blir istället midsommarmiddag för 2 här hemma (även OM värkarna skulle dra igång under dagen så lär jag ju knappast komma in till förlossningen förrän sent el imorgon, det brukar ju ta sin lilla tid första gången och än så länge har jag inte minsta lilla förvärk...)
Midsommarmaten är inhandlad. Det är egentligen mest för Henrys skull, jag gillar inte sill och är ingen större fantast av maten man "ska" äta på midsommar. Det enda jag bryr mig om är jordgubbar och det har vi precis varit iväg och köpt. Vi har några egna som ni ser på bilden ovan men inte så det räcker till en "efterrätt" för oss båda. Annars blir det kavring, sill, ägg, prinskorv, köttbullar (till och med de köpta i år... har inte gitit göra mina egna tyvärr fast de är en miljon gånger godare), gräddfil och så nypotatis och gräslök från trädgården.


På tal om trädgård så ser ni en av Henrys senaste stoltheter ovan. Han köpte en massa dalia-lökar i vintras och nu börjar de blomma i alla regnbågens färger. Den ovan är en favorit. Själv har jag inte gjort särskilt mycket trädgårdsarbete på sistone (av naturliga skäl). Var ute och plockade lite rabarber för en stund sen och de ska in i frysen alldeles strax. Hallon verkar där bli ganska gott om, om än inte så det blir till att frysa in några större mängder. Det är ju mina favoritbär så de lär nog slinka ner ganska fort. :-) Tyvärr verkar det som att plommonträd och ev även äpplen tagit stryk av vintern så det ser ut att bli dålig skörd. Är det någon som läser som har frukt el bär i trädgården som ni inte kommer att äta använda utan som bara förgås så hojta till för all del. Jag tar gärna hand om dem och kan i retur erbjuda saft/marmelad el liknande.


Försöker annars mest ta det lugnt om dagarna, det är ju det som rekommenderas i alla böcker: "Vila och ladda inför förlossningen". Lite nytta vill man ju dock göra så jag har bakat lite (vi räknar med en del besök här i sommar, och det är inte för att vi själva blir mer populära). Sen har jag under ett tag sytt tavlor till knoddis. En är färdig och hänger på hans rum, den andra kan jag inte göra färdigt förrän han kommit till världen eftersom datum, vikt etc ska broderas in.






Hoppas ni alla får en riktigt härlig midsommar och att midsommardag

inte blir alltför tung som följd av det!

1 kommentar:

Annas ad lib sa...

Åh som jag undrat! Men ännu inget alltså, kram vännen och glad midsommar till er